DEL
Sådan undgår du sportsskader

En forstuvet ankel eller et smertende knæ er den sikre vej til en tilbagegang i din fysiske formåen. Det er nemlig ikke bare svært men også ualmindelig dumt at træne med en sportsskade. Heldigvis findes der gode råd, du med fordel kan tage til dig, hvis du vil undgå skaderne.

Sådan undgår du sportsskader

Grundlæggende findes der to former for skader: de akutte og de kroniske. Kendetegnende for de akutte skader er, at de opstår uden varsel og som regel på grund af en uventet bevægelse eller en skæv landing. Kroniske smerter er vedvarende smerter, og de er typisk et reultat af forkerte bevægelser i forbindelse med træning eller overtræning.

Følger du disse 5 råd fra OsteoCare – Center for Osteopati og Fysioterapi, så kan du undgå begge former for skader og få en krop i balance:

1) Husk at restituere

Når du har gennemført en træning, så er det vigtigt, at du lader kroppen restituere. Dropper du restitutionstiden, er dine led og muskler i fare for at blive overbelastede, og det kan føre til både smerter og gener.

2) Lyt til kroppen

Når du træner, så er det ekstremt vigtigt, at du lærer at lytte til din krop. Begynder du at have ondt i ryggen eller i knæet, så spring træningen over for at give det ømme punkt en chance for at komme sig. Hvis det ikke er en mulighed, så træn blidere end normalt, og undlad helt at træne smertestedet.

3) Varier din træning

Gennem en træningsuge er det vigtigt, at du varierer din træning, så du forebygger slid og overbelastning. Samtidig giver en varieret træning kroppen mulighed for at restituere, ligesom det faktisk kan øge dit præstationsniveau.

4) Gå stille frem

Mange, der træner intensivt over en kort periode, oplever at få problemer med senebetændelse eller fibersprængninger, og det skyldes, at vores muskler vokser hurtigere end senerne. Derfor skal du være opmærksom på at træne regelmæssigt uden at lægge for hårdt ud – i sidste ende kan det nemlig give bagslag.

5) Søg hjælp hvis du har smerter

Mange sportsudøvere har svært ved at vurdere omfanget af en potentiel skade, og derfor fortsætter de træningen, som de plejer. Netop det kan betyde, at en mindre skade udvikler sig til noget værre, fordi der ikke bliver taget hånd om den i tide. Oplever du smerter eller andet, der generer, når du træner, så bør du opsøge en fysioterapeut eller en osteopat, så du kan få klarlagt omfanget af din skade – og ikke mindst planlægge din træning hensigtsmæssigt.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here