DEL
Hvordan er fedtforbrændingen ved løb og gang?

“Uanset om du går, lunter eller spurter 1 kilometer, så forbrænder du det antal kalorier, som du vejer i kilo”. Det fortæller forskningsleder Bente Klarlund Pedersen fra Center for Inflammation og Metabolisme til vorespuls.dk. Der er altså ingen forskel på gang og løb, og du kan derfor gøre som du har lyst – i hvert fald hvis det eneste formål er at forbrænde kalorier.

Hvordan er fedtforbrændingen ved løb og gang

Er du ikke så vild med løb, så kan du altså sagtens nøjes med rask gang; mange undersøgelser peger i øvrigt på gang som en fantastisk slankemotion, da sulten ikke bliver nær så stor som ved løb.

Gå dig slank

For dig der ikke har tid og overskud til at dyrke motion i hverdagen, kan gang være en god mulighed for at slanke dig lidt. Det kan nemlig lægges ind på forskellige tidspunkter på dagen, og den halve times motion, du bør have hver dag, kan du som regel få ved at lave lidt om på rutinerne. Prøv fx at:

– have et par kondisko i tasken til enhver tid. På den måde er du altid klar til at gå til mødet i byen eller tage en frisk gåtur i frokostpausen.

– parkere din bil et stykke fra din arbejdsplads, så du tvinger dig selv til at gå lidt længere hver morgen og hver eftermiddag.

– brugt gang som dit primære “transportmiddel”.

– være konsekvent med at bruge trapperne i stedet for elevatoren.

Fordele ved gang

Udover at give dig en masse frisk luft og motion, så er det bevist, at der er en masse fordele ved gang. Fx at:

– du forebygger stress ved at gå en halv time hver dag.

– du forbrænder ca. 300 kcal i timen ved at gå, men du forbedrer også forbrændingen på længere sigt. Gang styrker nemlig balder- og lårmuskler, og jo større muskelmasse du har, des mere forbrænder kroppen.

– din appetit holdes i stik.

– du får ikke kroppen til at skrige på mad, som den gør efter en lang løbetur.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here